Ekspeditorius


Įvadas. Ekspeditoriaus vieta transportavimo procese. Ekspedicinių firmų vieta transportavimo procese. Ekspedicinės paslaugos ir prekių fizinis išskirstymas. Kontrolė ekspedicinėje veikloje. Užsakymo ciklas ekspedicinėje veikloje. Ekspeditoriaus veikla pagal sutartį. Ekspeditoriai tarptautinės logistikos sistemoje. Tarptautinių ekspedicijų rūšys. Importo ekspedicijos. Eksporto ekspedicijos. Išvados. Literatūra.


Vežimo procesas – tai fizinis prekių gabenimas iš vieno geografinio taško į kitą. Pagal šį vežimo aprašymą galima būtų susidaryti įvaizdį, kad vežimas yra labai paprastas procesas. Taip ir yra, iš principo, tačiau su vežimu, tuo pačiu metu, atliekami ir kiti darbai, tai prekės pakrovimas iškrovimas, transporto pasirinkimas, techninės transporto būklės patikrinimai, ir štai šiuo momentu pasunkėja vežimo procesas.

Pagrindiniai krovinių vežimo technologijos principai ir informacinių technologijų transporte principai iš esmės nepriklauso ir neturėtų priklausyti nuo transporto rūšies. Bet kokiu atveju krovinį reikia paimti iš krovinio siuntėjo ir jį pristatyti jo gavėjui. Dažniausia krovinio siuntėjui ar gavėjui nerūpi krovinio transportavimo maršrutas ar būdas. Juos laisvai gali pasirinkti ekspeditorius atsižvelgiant į transportavimo kainą greitį ir saugumą. Transportavimo būdas apsprendžia kainą, greitį ir saugumą. Taip pat su transportavimo būdu yra susijusios ir kitos papildomos išlaidos bei rūpesčiai (draudimas, netekimai ir pan.).

Vežant krovinius skirtingoms transporto rūšimis keičiasi reikalinga dokumentacija, terminai, kainos. Apskritai vežant krovinius kartu, juda ir reikiama krovinio dokumentacija: krovinio lydraščiai, važtaraščiai, sąskaitos, leidimai, draudimo dokumentacija, licencijos ir t.t. paprastai šiuos dokumentus tvarko krovinio siuntėjas. Tačiau jau dabar šiuos reikalus tvarko ekspeditoriai ar pagal susitarimus. Ekspeditorius turi gerai žinoti dokumentų tvarkymo juridinius klausimus bei žinoti pagrindinius transporto įstatymus tų valstybių, per kurių teritoriją yra vežamas krovinys.

1.1 Ekspedicinių firmų vieta transportavimo procese

Išsilavinimas: aukštasis, privalomas pagrindinių logistikos principų išmanymas, elementarūs pirkimo ir tiekimo bei kompiuterizacijos srities įgūdžiai.

Bendrauti telefonu, internetu su tiekėjais, raštu ar faksu atsakinėti į tiekėjų paklausimus dėl pirktų žaliavų ar medžiagų būklės bei specifikos.

Rinkti prekių specifikas, jų pristatymo ir pardavėjo veiklos rezultatų duomenis ir informuoti vadovybę apie esamą situaciją.

Palaikyti santykius su skyriais, kurie naudoja pirktas žaliavas gamyboje ir atsakinėti į klausimus apie žaliavų partijos būklę.

Atlikti kitas su šiomis funkcijomis susijusias pareigas.

Naujesnėje knygoje autorius išskiria konkretesnes ekspeditorių pareigas bei jas sugrupuoja į kelias grupes (Bendros pareigos, Minimalūs kvalifikacijos reikalavimai, Pagrindinės pareigos). Toks pareigų išskyrimas yra labiau suprantamas ir geriau apibrėžia ekspeditoriaus darbą.

Akivaizdu, kad ekspeditoriaus atsakomybė yra labai didelė. Atskirouse literatūros šaltiniuose pateikiami skirtingi ekspeditoriaus apibrėžimai:

Ekspeditorius – transporto architektas (A. Baublys „Tarptautiniai vežimai kelių transportu“ 1996 m., psl. 59).

Antrasis apibrėžimas daugiau atspindi tarptautinių pervežimų ekspeditorius, o pirmasis bendras visiems.

Kaip jau minėjome, ekspeditorius turi perimti nemažai funkcijų iš transporto firmos. Tačiau transporto firma gali atlikti ekspedijavimo veiksmus įkurdama ekspedicijos padalinį, tuo būdu sugretindama transportavimą ir ekspediciją.

Dažnai būna taip, kad teorija skiriasi nuo praktikos, todėl daugelis lietuviškų ekspedicinių firmų savo darbą, pareigas ir atsakomybę traktuoja šiek tiek kitaip. Didžioji dauguma Lietuvos ekspedicinių firmų atlieka transporto brokerio funkcijas.

Būtina paminėti dar vieną ekspeditorių darbo sritį. Firmos gamintojos įkuria savo gamyklas vis kitose valstybėse, kur darbo jėga ir medžiagos yra pigesnės arba ji yra arčiau potencialių pirkėjų. Keičiantis daugelio firmų logistikos politikai yra atsisakoma didelių sandėlių ir ilgalaikio pagamintos produkcijos saugojimo juose. Dėl to yra pastebimas kelių transportu gabenamų krovinių smulkėjimas. Tuo pačiu, gamintojai, turėję savo transporto padalinius, atsisako jų, perleisdamos vežimą transporto ir ekspedicinėms firmoms. Ir tai vyksta dėl ekonominių sumetimų, kurių analizė reikalauja atskiro darbo. Lygiagrečiai su tokiu transportavimo perleidimu transporto ir ekspedicinės firmos, gamintojai reikalauja ir daugiau atsakomybės iš jų, savalaikio pakrovimo, iškrovimo bei transportavimo terminų lakimosi, nes nuo to priklauso gamintojo reputacija prieš pirkėjus ir vartotojus.

  • Microsoft Word 665 KB
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 20 puslapių (2979 žodžiai)
  • Kolegija
  • Deividas
  • Ekspeditorius
    9 - 1 balsai (-ų)
Peržiūrėti darbą
Ekspeditorius. (2016 m.). https://www.mokslobaze.lt/ekspeditorius.html Peržiūrėta 2025 m. Balandžio 23 d. 20:06
×
74 mokytojai prisijungę laukia tavo klausimo